Boze aanmaningen hebben minder effect!
Een coalitie van verzekeraars, incassobureaus en andere partijen willen af van boze aanmaningen voor wanbetalers. Volgens de partijen is het beter om wanbetalers met probleemschulden op een begripvolle manier te benaderen.
De partijen slaan de handen ineen en hebben een gezamenlijk manifest opgesteld met regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen. Dit maakt het ook mogelijk te voorkomen dat er financiële problemen ontstaan, zeggen ze. Het initiatief wordt donderdag gepresenteerd. De eerste ondertekenaars van het manifest zijn heel divers. Energiebedrijf Nuon doet mee, en telecomproviders KPN, T-Mobile en Vodafone en woningcorporatie Rochdale. Bij elkaar gaat het om ruim twintig partijen.
In Nederland worstelen ongeveer 700.000 huishoudens met probleemschulden. Dat komt neer op zo'n 1,5 miljoen mensen. Volgens Marie-Louise Voors, manager bij initiatiefnemer Delta Lloyd, kampen ze gemiddeld met 38.500 euro schuld, verdeeld over veertien verschillende schuldeisers. Een groot deel van deze schulden bestaat uit boetes, incasso- en deurwaarderskosten.
Meer informatie op: www.nu.nl