Herziening bijtelling voorlopig van de baan
De aangekondigde herzieningen van de bijtelling voor zakenauto’s en de motorrijtuigenbelasting gaan voorlopig niet door. Wel komen er op korte termijn scherpere CO2-normen voor de bijtelling. Deze normen gaan gelden voor 2016. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën schrijft aan de Tweede Kamer dat hij de autobelastingen wil meenemen als onderdeel van de gehele herziening van het belastingstelsel', zo meldt Business Compleet.
De verwachting is dat dit belastingplan er niet eerder zal zijn dan medio 2015. Verschillende Kamerleden hadden al om een integrale aanpak gevraagd tijdens de algemene beschouwingen. Wiebes schrijft over het voornemen om alvast eerst de autobelastingen aan te pakken: “Een prompte, eenzijdig door het kabinet opgestelde autobrief zou de wens van uw Kamer in mijn ogen geen recht doen. Op basis hiervan heb ik ervoor gekozen de autobelastingen mee te nemen in de bredere draagvlakpeiling rond de stelselherziening. Dat betekent dat ik de Autobrief 2.0 niet, zoals ik eerder heb toegezegd, dit kwartaal aan uw Kamer kan aanbieden, maar medio 2015.”
In de praktijk betekent dit dat er niet eerder een herzien autobelastingstelsel zal zijn dan 2017. Dit heeft gevolgen. Er moeten volgens Wiebes nog enkele wetswijzigingen worden aangenomen voor het ‘tussenjaar’ 2016. “Zonder deze noodzakelijke aanpassingen zouden de verlaagde bijtellingspercentages voor elektrische voertuigen en de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s in 2016 komen te vervallen.”
Wiebes wil verder dat de CO2-normen worden aangescherpt. Wiebes: “De snelle technologische ontwikkelingen op het terrein van CO2–uitstoot vereisen net als de afgelopen jaren een aanscherping voor het jaar 2016 om de belastinginkomsten op peil te houden en meer marktverstoring te voorkomen. Om zich tijdig te kunnen voorbereiden op wijzigingen in de autobelastingen in 2016 hebben de autorijder en de autobranche echter eerder duidelijkheid nodig dan rond de zomer van 2015. Daarom kom ik op korte termijn met een nota van wijziging op het Belastingplan 2015 met noodzakelijke aanpassingen voor het tussenjaar 2016.”
Het kabinet kiest voor een nota van wijziging zodat de branche voldoende voorbereidingstijd krijgt voor 2016. De discussie over deze nota wijziging is niet geheel vrijblijvend. Wiebes: “Tegelijkertijd biedt deze aanpak de mogelijkheid om uitgebreid met uw Kamer van gedachten te wisselen over de fundamentele vraag hoe de autobelastingen er in de toekomst uit moeten zien en welke rol zij moeten spelen in de totale stelseloperatie. De toegezegde evaluatie van de autogerelateerde belastingen voeg ik bij de voorstellen voor 2016. Deze evaluatie laat zien dat de stimulering op basis van CO2-uitstoot effectief is geweest.
Inmiddels is de CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto's in Nederland de laagste in Europa en het aandeel (semi-) elektrische auto's het hoogste. Tegelijkertijd toont de evaluatie aan dat de efficiëntie van het beleid in de loop der jaren flink is teruggelopen.
Meer informatie op: www.bc.nl