LET OP: Balansen!
Het einde van het jaar is in zicht. Terugkijken op het jaar. Was deze succesvol? Heeft uw onderneming de groei doorgemaakt die u zelf had verwacht?
Voor u als ondernemer betekend het einde van het jaar ook dat u uw voorraad moet tellen cq indexeren. Balansen. Op de door mij nog te maken jaarrekening over het boekjaar 2014 moet namelijk de voorraad op 31-12-2014 op de balans komen te staan. Dit is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook voor u zelf geeft het een beeld van de huidige stand van zaken in uw voorraad.
Veel bedrijven zullen geen voorraad hebben. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een webdesigner of een verkoper. Zij hebben over het algemeen geen voorraad gereed product. Een webdesigner maakt zijn website's immers op een computer en die is ooit al eens betaald; dat zal nooit gekenmerkt worden als voorraad. Verder heeft een webdesigner evenals een verkoper geen product nodig om zijn of haar eindproduct te maken; alleen maar algemene producten. Ook ondergetekende heeft geen voorraad.
Een bouwbedrijf, snackbar, drogist of kapsalon hebben echter wel een voorraad. In die voorraad zitten zaken die zij nog gaan verkopen of zaken die nodig zijn om het product te vervaardigen. Een bouwbedrijf heeft schroeven, spijkers, hout of iets van dien aarde in zijn of haar voorraad. Het kan best zijn dat er 'abnormale' voorraad is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een klus die het bedrijf in januari moet uitvoeren. Voor die klus heeft het bouwbedrijf dakpannen nodig. Deze heeft het al in december 2014 aangeschaft voor die klus in januari 2015. Op 31-12-2014 vallen de dakpannen dus onder de voorraad en moeten op de balans. Een snackbar heeft wellicht op 31-12-2014 broodjes, vlees en patat in de voorraad zitten. Een drogist heeft shampoo, make-up etc. in de winkel staan op 31-12-2014 die nog verkocht gaan worden in 2015. Alles wat in de winkel staat is dus voorraad. Datzelfde is van toepassing voor een kapsalon. Deze verkoopt shampoo en haarlak / gel. Wat er op 31-12-2014 in de salon staat is voorraad. Ook heeft de kapsalon nog haarlak en haarkleurverf die het bij de klanten zelf gebruikt. Dit verkoopt de kapsalon niet, maar gebruikt het wel om het eindproduct (knippen etc.) te vervaardigen. Ook dit is voorraad.
Allereerst moet u voor uzelf bepalen of uw onderneming beschikt over voorraad. Indien dit het geval is vraag ik u de waarde van de voorraad te bepalen.
Wanneer moet ik de voorraad precies bepalen?
Op de balans van de onderneming moet de voorraad staan op pijldatum 31-12-2014. Dit hoeft niet precies op die datum bepaald te worden. Als u bijvoorbeeld op 29-12-2014 geen werkzaamheden en / of verkopen meer gaat doen voordat het jaar 2015 begint dan kunt u dus al op 29-12 uw voorraad bepalen. Bent u bang dat u het gaat vergeten? Maak dan een herinnering aan in uw telefoon welke een paar dagen voor de laatste dag van het jaar afgaat.
Hoe moet ik de voorraad bepalen?
Het gemakkelijkste is om een lijst uit te printen met alle mogelijke producten die u in uw voorraad kan hebben. Met deze lijst loopt u uw voorraad door. Het beste is om dan per product te gaan turven. Vervolgens gaat u na hoeveel het product exclusief BTW kost. Dit keer het aantal is de waarde van de voorraad. Vanzelfsprekend kunt u ook op een blanco vel noteren wat u heeft.
Voorbeeld: U heeft een bedrijf die stoffen op voorraad heeft. U print een lijst uit met alle stoffen die u heeft. Van stof A heeft u 10 strekkende meter. Één strekkende meter kost € 5,00. De voorraad van stof A is dus € 50,=. Enzovoort.....
Ik heb de waarde van de voorraad bepaald; wat nu?
U heeft alle producten op een lijst staan en daaruit komt uiteindelijk een totaalbedrag. Ik vraag u deze lijst met alle gegevens in de map van 2014 te doen.
Bent u onzeker of uw onderneming wel voorraad heeft? Of heeft u vragen wat voor u het gemakkelijkste is om de voorraad te bepalen? Neem gerust contact met mij op, dan help ik u graag verder!