Nieuw btw-nummer vanaf 2020
Om fraude tegen te gaan krijgen ondernemers met een eenmanszaak een nieuw btw-nummer. Dit btw-nummer is per 1 januari 2020 actief en hierdoor moet u wijzigingen doorvoeren in uw administratie en uw communicatie naar uw klanten en relaties toe. Wat is nu eigenlijk de aanleiding van het krijgen van een nieuw nummer?
De oude situatie
Tot op heden begon uw btw-nummer met NL, vervolgens uw BSN-nummer en daarachter een B met 01, 02, 03 enzoverder. Dit laatste naargelang hoeveel btw-nummers u al had gehad in het verleden. Was het bijvoorbeeld uw derde eenmanszaak in uw leven, dan eindigde uw btw-nummer met B03. Het is voor fraudeurs echter eenvoudig te achterhalen wat uw BSN-nummer is, ook omdat u verplicht bent uw btw-nummer te vermelden op uw facturen en bij elektronische handel op uw website. Daarmee bestaat het risico dat er persoonsfraude wordt gepleegd met uw gegevens. Ook naar aanleiding van de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming, werd vorig jaar al geconcludeerd door de Autoriteit Persoonsgegevens dat de oude situatie niet meer volstond. Staatssecretaris Snel is naar aanleiding hiervan op zoek gegaan naar een alternatief en heeft deze gevonden in een nieuwe variant.
De nieuwe situatie
Inmiddels, of eventueel zeer binnenkort, heeft u via de post een nieuw btw-nummer ontvangen van de Belastingdienst. Dit nummer dient u per 1 januari 2020 te gebruiken. Het nummer is een willekeurig nummer. Voor communicatie met de Belastingdienst is het gebruiken van dit nummer overigens niet nodig. U kunt nog gewoon met hen communiceren onder uw oude nummer. Ook uw aangifte omzetbelasting kan dus nog gewoon gedaan worden onder het oude nummer. Let er echter goed op dat u uw facturen en website aanpast per 1 januari 2020. U bent verplicht om dan te communiceren met uw klanten onder het nieuwe nummer en niet meer met het oude.