Omzet webwinkels groeien
Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2014 ruim 53 miljoen aan aankopen via het internet gedaan, met een totale omzet van 6,58 miljard euro. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 18 procent van alle bestedingen in Nederland. Bijna 4 procent van alle aankopen werd in het eerste half jaar online gedaan. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
De Thuiswinkel Markt Monitor is een onderzoek dat GFK uitvoert in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van 2200 webwinkels in Nederland. In het eerste half jaar van 2014 is een groei in online bestedingen gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2013. De groei is te danken aan een forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17 procent).
Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org noemt de stijging van de productenverkoop opvallend, zeker in vergelijking met andere cijfers waaruit blijkt dat de verkoop van producten uit winkels met 4 procent is gedaald. 'De lichte groei van zo'n 1 procent van alle verkochte producten in de eerste helft van 2014 is dan ook volledig toe te schrijven aan de toename van online verkochte producten.'
De online bestedingen aan diensten zijn echter gedaald met 3 procent, onder meer doordat de consument minder nieuwe verzekeringen afsloot en minder vakanties boekte. Volgens de onderzoekers komt deze daling door seizoensinvloeden. Naar verwachting zullen de totale online bestedingen in 2014 uitkomen op € 13,5 miljard, wat neerkomt op een groei van 6 procent ten opzichte van 2013. In aankopen wordt de verwachte groei hoger ingeschat, namelijk op 8 procent. Met deze groei zal het totaal aantal online aankopen in 2014 uitkomen op 110 miljoen.
Meer informatie op: www.bc.nl