Omzet webwinkels groeit fors
Webwinkels hebben een uitstekend eerste halfjaar achter de rug. Consumenten kochten voor bijna 8 miljard euro via internet, en dat is 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal Nederlanders dat online kocht, groeide weer. Negen op de tien consumenten van 15 jaar of ouder deden in het eerste halfjaar minimaal één aankoop via internet.
Zelfs voor de brancheorganisatie is de forse omzetstijging een enorme verrassing: 'Dit zijn cijfers die aan de begintijd van internet doen denken', zegt voorzitter Wijnand Jongen tegen de NOS. 'Maar mensen geloven weer in de economie. Ze durven na de crisis weer geld uit te geven en weten daarbij de internetwinkel steeds makkelijker te vinden.'
Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is verrast door de enorme omzetstijging. De helft van de omzet is uitgegeven aan producten als elektronica, kleding en voeding. De rest ging naar diensten zoals vliegtickets en verzekeringen. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8 procent volgens het CBS) in het eerste halfjaar worden, volgens de thuiswinkelorganisatie, dus in belangrijke mate bepaald door de fors stijgende online-verkopen van (web)winkels.
Het succes heeft wel een keerzijde. Door de enorme groei die de internetwinkels doormaken, zal het aantal vacatures de komende jaren fors toenemen. Duizenden nieuwe banen worden verwacht bij bedrijven als Bol, Wehkamp, Greetz en Coolblue.
Meer informatie op: nos.nl