Tel. 0597-792002
Johan Kroon Administratie Winschoten
TelefoonTel. 0597-792002

Helder zicht

op uw administratie

Ruim 40 procent van facturen te laat betaald

Nederland heeft met 24 dagen de op twee na kortste binnenlandse betalingstermijn van West-Europa. Dat is maar liefst 10 dagen korter dan het West-Europese gemiddelde. In de afgelopen twee jaar is de Nederlandse betalingstermijn gemiddeld met twee dagen afgenomen. Ook de betalingstermijn voor buitenlandse klanten ligt met 25 dagen ver beneden het gemiddelde in West-Europa van 32 dagen. In twee jaar tijd is de gemiddelde termijn voor buitenlandse betalingen met vier dagen afgenomen.

Dit blijkt uit de Betalingsbarometer van Atradius, die jaarlijks verschijnt op basis van onderzoek waaraan bijna 3.000 bedrijven in 13 West-Europese landen hebben meegewerkt. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in West-Europa 40 procent van de totale waarde van facturen te laat wordt betaald. 7 procent van de rekeningen is na 90 dagen nog niet voldaan en gemiddeld 1,2 procent van die facturen wordt als oninbaar afgeschreven. In Nederland ligt het aantal oninbare facturen met 0,8 procent iets lager.

'Het bescheiden, recentelijk ingezette economische herstel, heeft slechts een beperkte invloed op het hoge niveau van wanbetalingen en faillissementen, met name in de eurozone. We verwachten weliswaar een verbetering in sommige markten, zoals Nederland, Spanje, België en het Verenigd Koninkrijk, maar in de meeste markten is onze voorspelling voor 2015 een stabilisatie van de insolventieniveaus. In sommige landen verwachten we zelfs een verslechtering. In het huidige economische klimaat is het daarom essentieel dat bedrijven zich (blijven) richten op creditmanagement om cashflowproblemen te voorkomen', aldus Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland.

Liquiditeitsproblemen blijven de voornaamste reden voor vertraging in de betaling. Ruim de helft van de Nederlandse respondenten stelt dat dit de grootste oorzaak is van het niet tijdig betalen van binnenlandse facturen. Betalingsachterstanden van buitenlandse klanten hebben volgens 48,1 procent van de Nederlandse respondenten te maken met onvoldoende beschikbaarheid van financiële middelen. Dit ligt ver boven het West-Europese gemiddelde van 37 procent.

Meer informatie op: www.bc.nl

Zie ook de voorgaande nieuwsberichten.

Deze bedrijven gingen u voor

Hoefsmederij Tyrell Evora Scheemda
Zwaarden.com Sellingen
De Leo Media Winschoten
Haarsalon & kleding boetiek Marjolein Hoogezand
Rianne Schaper Fotografie Scheemda
Kozijngoedkoper Oostwold


Onze partners

Pieter Boneschansker (Boneschansker Belastingen en Administraties) Fiscaal expert
Gertie Wieringa (Salariskantoor Wieringa) Ervaren en kundige salarisadministrateur
Contact via Whatsapp