Voorkom weigering btw-aftrek bij foute factuur
De Europese rechter oordeelde recentelijk dat de Belastingdienst bij kleine gebreken niet zomaar de btw-aftrek mag weigeren of terugdraaien. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar het kan gebeuren dat de fiscus die aftrek alsnog weigert. Hoe kan dat en - belangrijker - hoe kunt u voorkomen dat dit gebeurt?
Factuureisen
Wanneer een factuur die u naar uw klanten stuurt niet aan de wettelijk gestelde factuureisen voldoet, mag de klant de btw niet als vooraftrek in mindering brengen bij de aangifte. Maar u moet de btw wel gewoon afdragen aan de Belastingdienst, vaak al vóórdat u de factuur opmaakt. Dat geldt andersom ook als u een factuur ontvangt van een leverancier.
Aftrek voorbelasting
Voor de btw is het dus van groot belang dat de inkoopnota's die u van uw leveranciers ontvangt, voldoen aan de factuureisen. Als die niet voldoen aan de factuureisen, dan mag u in principe de in rekening gebrachte btw namelijk niet aftrekken!
Uit rechtspraak in het verleden blijkt dat kleine gebreken op een inkoopfactuur niet altijd de btw-aftrek in de weg staan. In een zaak voor het Europese Hof van Justitie die de Duitse belastingdienst had aangespannen, heeft de Europese rechter beslist dat de vermelding van enkel een postbusnummer in plaats van het volledige adres waar de ondernemer is gevestigd, niet voldoende is voor het weigeren van de aftrek van voorbelasting. De vermelding van naam en adresgegevens van de leverancier en afnemer is een verplichting die in de gehele EU geldt.
Nota's checken!
Controleer dus altijd uw adresgegevens (vestigingsadres) en de adresgegevens van uw leverancier op de inkoopfactuur. Als het steeds slechts gaat om een klein gebrek op de inkoopfactuur zoals het vermelden van een postbusadres in plaats van het vestigingsadres, dan mag de Belastingdienst de btw-aftrek niet weigeren.
Als een inkoopfactuur een klein gebrek heeft, mag u de btw aftrekken als u met aanvullende stukken uw recht op aftrek kunt aantonen. Let op: het is belangrijk dat u aanvullende stukken met betrekking tot de inkoopfacturen ook minimaal zeven jaar bewaard. Het gaat om stukken waaruit blijkt dat de goederen of diensten daadwerkelijk zijn geleverd of hiervoor een contract is gesloten. Denk hierbij aan offertes, orderbevestigingen, klachten of pakbonnen.
Dit heeft u nodig voor btw-aftrek
Onthoud dat de ‘materiële eisen voor aftrek’ belangrijker zijn dan de formele eisen. Dus er moet sprake zijn van het in rekening brengen van een vergoeding voor leveringen of diensten die door een ondernemer zijn of worden verricht voor een ondernemer die deze gebruikt voor btw-belaste prestaties.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of hebt u een andere vraag? Johan Kroon Administratie helpt u graag. Bel met 0597-791002 of mail ons op info@johankroonadministratie.nl. Volg ons ook op Facebook voor de laatste ontwikkelingen en handige ondernemerstips.